Kristen Mystik
Der er en umådelig stor stilhed i hver af os, som kalder os ind i sig selv. I gendannelsen af vores egen stilhed, kan vi begynde at lære os himlens sprog.
Meister Eckhart (1260-1328)
–
Guds primære sprog er stilhed – alt andet er kun en dårlig efterligning.
Thomas Keating (1923-2018)
–
Meister Eckhart var en en yderst belært og belæst katolsk munk i Dominikaner ordenen i 1300-tallet og steg på den geistelige rangstige til forstander for ca. 100 klostre i Sachsen regionen. Forfattede bøger og prædikener på tysk og latin.
Thomas Keating var katolsk munk i Cistercienser ordenen i USA indtil for få år siden. Forfatter til mange bøger. Han udviklede og underviste i Centrerende Bøn.
Essensen i de to citater ligger tæt op ad hinanden, skønt der er ca. 1000 år mellem dem. Gud er i stilheden og det eneste “sprog” der findes i stilheden, er stilheden selv.
–
Begge munke havde deres virke i det katolske klosterliv, men deres religiøse erfaring og livssyn rakte ud over dette. Dette medførte, at Meister Eckhart kom på kant med paven og andre geistelige og blev anklaget af inquisitionen for at være utro mod den kaotlske tro. Meister Eckhart døde imidlertid inden processen var fuldført.
Thomas Keating gik også til “kanten” af den katolske lære og på visse steder lidt over. Men formodentlig er tolerencen større i dag, så han blev ikke forfulgt.
En tredje munk Broder Laurentius (1614-1691) levede i et kloster i Frankrig skriver i et af sine breve: Jeg har opgivet alle andagter og faste bønner bortset dem mit ordensliv foreskriver mig. Og min eneste stræben går ud på at fortsætte med at leve i hans hellige nærværelse, hvilket jeg gør ved simpel opmærksomhed og mit hjertes kærlighed vendt mod ham. Og dette kalder jeg egentlig nærværelse af Gud. Elller sagt på en bedre måde: Det er sjælens vanemæssige, tavse og hemmelige samtale med Gud.
Broder Laurentius havde tydeligvis udviklet sin egen praksis, som gik ud over de faste bønner og andagter, som klostret foreskrev ham. Men da hans praksis foregik i hans indre og dermed ikke var tilgængelig for omverdenen, kom han ikke på kant med katolske dogmer eller klostrets regler.
Fælles for mystikkerne er, at de ikke søgte Gud uden for dem selv, som den almindelige praksis var i kirker og klostre gennem repetion af bønner og hellige skrifter. I stedet søgte de Gud i sig selv – i en stille væren, som det fremgår af ovenstående. På tilsvarende vis har man jo i østen gennem tider arbejdet med forskellige meditationstekniker for netop at nå den stille væren – det vi i dag kalder den Nonduale tilstand og her igen Meister Eckhart:
–
– der er jeg hverken Gud eller skabning, men jeg er, hvad jeg var, og hvad jeg vil forblive nu og altid… Thi i dette gennembrud fatter jeg, at Gud og jeg er eet.
og
Det nu, hvori Gud skabte det første menneske, det nu hvori det sidste menneske engang skal dø, og det nu jeg her taler i, er alle eet hos Gud og er kun et eneste samtidigt nu.