Tid og Rum

Tiden er blevet en meget vigtig faktor i dagens kultur. Det er den som synkroniserer hele samfundsmaskineriet og er dermed afgørende for maximal effektivitet og ydelse.

Tiden selv er en noget “diffus” størrelse. Den er ikke givet ved en naturlov, som f.eks. tyngdekraften eller magnetismen. Oprindelig er vores tidsforestilling opstået ud fra jordens og solens rotationer i forhold til hinanden og deraf soluret. Endvidere, en times længde på soluret varierer gennem året. Derfor har fysikerne fastlagt en standard time, som et årligt gennemsnit af timerne på soluret. Tiden aflæser vi vha. en urskive med to visere, som drives af en lille motor. Og herefter indretter vi vores dag – dag efter dag.

Med vores personlighed opdeler vi tiden i fortid, nutid og fremtid. Endvidere placerer vi de tre tidszoner i nævnte rækkefølge på en tidslinie – en dimension – som fortsætter i det uendelige både bagud og forud. Nutiden – nuet – bevæger sig ind i fremtiden, som derved forvandles til nutid og efterfølgende til fortid. Nuets hastighed og varrighed har aldrig nogen fundet.

Paradoxalt nok – så bruger de fleste af os allermest fortiden og fremtiden. Eller rettere vi forsøger at bruge ditto – idet vi bruger meget tid på, at tænke over hvad der er sket, og hvad der skal ske. Men når vi således forsøger at tænke os ind i fortid eller fremtid, mister vi jo samtidig muligheden for at være i nuet – i livet. Ikke fordi, at vi når vi tænker på fremtiden, at vi så forlader nuet og lander i fremtiden – nej vi fylder blot nuet med tanker om fremtiden og glemmer derved, at vi er i nuet. Nuet er derfor både en mulighed og et vilkår, da vi er uløseligt forbundet med det fra første til sidste åndedrag, men samtidig har vi vores frihed til at bruge det som vi vil – f.eks. tænke på fremtiden.

Dermed er vores en-dimensionelle tidsakse blevet reduceret til et punkt – nuet, som er det sted og kun det sted, hvor virkeligheden udfoldes. Mao. tiden eksisterer ganske enkelt ikke – idet vi ser bort fra den “pseudotid” vi gennererer i vores forestillinger om fortid og fremtid. Punktet i nuet er dimensionsløs, dvs. det har ikke nogen udstrækning, som udmåler, fragmenterer og begrænser vikeligheden. Punktet i nuet er neutralt i fht. virkeligheden – det er der bare og er samtidig åben for en uendelighed af muligheder. #4-1, #4-2.